Koolhydraatarm eten

Wat is koolhydraatarm eten?

 

Koolhydraatarm is een eetpatroon en levensstijl dat de consumptie van koolhydraten beperkt, meestal voor gezondheidsredenen of voor het verminderen van overgewicht. Daarbij wordt eigenlijk alles weggelaten wat teveel koolhydraten bevat bijvoorbeeld (brood, pasta, aardappelen en rijst)  

Mag je dan helemaal geen koolhydraten? Ja, dat mag wel, maar beperkte koolhydraten. Het makkelijkste is om de regel 5/100 aan te houden. De regel houdt in dat alle producten die boven de 5 koolhydraten per 100 gram bevatten niet meer koolhydraatarm is. Ook tel je elke dag de koolhydraten die je binnen krijgt.  

 

verboden koolhydraatarm

Waarom is het een levensstijl?

Als je er voor kiest om koolhydraatarm te eten zal je dat eigenlijk de rest van je leven moeten blijven doen. Het is geen dieet zoals de meeste sites beweren. Het is echt een levensstijl. Wel mag je na je gewenst resultaat op koolhydraat beperkt over gaan. Dat betekent dat je de koolhydraat inname iets verhoogd en dus iets meer koolhydraten mag eten.

 

 

 





Waar moet ik beginnen ?


In het begin is het natuurlijk even wennen, want je lichaam gaat letterlijk overschakelen naar een vetverbranding, maar als je eenmaal aan gewend bent is het makkelijk om vol te houden. Er zijn namelijk ook talloze zoete koolhydraatarme hapjes en heerlijke koolhydraatarme hartige hapjes. Deze levensstijl is duidelijk geen straf en brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee.

 

  • De belangrijkste vraag die je aan jezelf moet stellen is, wat je precies wilt bereiken? Omschrijf je doel op papier. Wil je gezonder leven? Wil je afvallen? Of heb je een ziekte waarbij het beter is om koolhydraatarm te eten?
  • Daarnaast is het handig om een app te downloaden waarbij je alles kan invoeren, een handige app is “monitor mijn gewicht”. Je kunt het natuurlijk ook handmatig bijhouden.
  • Verder is het ook handig om een app te installeren die alle koolhydraten berekend, zodat je precies weet hoeveel koolhydraten je binnen krijgt. Dit is van belang om in ketose te komen. “koolhydraten teller” is daar een geschikte app voor.
  • Etiketten lezen in de supermarkt, er mogen niet meer dan 5 koolhydraten per 100 gram in zitten. Vooral in het begin dien je strikt aan deze regel te houden.
  • Probeer 6 keer op een dag te eten, genoeg water te drinken minimaal 2 liter.
  • Vermijd brood, rijst, pasta, aardappelen, graanproducten, fruit, snoep, frisdranken, zetmeel rijke groentes en suikers. Er zijn nog meer dingen wat teveel koolhydraten bevat, dus lees altijd van te voren het etiket. Het kan soms ook voorkomen dat een ander merk iets minder aan koolhydraten er in heeft zitten, dus merken vergelijken heeft soms zeker zin!
  • Verder kun je in de beginfase klachten krijg, je lichaam gaat immers afkicken. Je kunt hier verder over lezen in het stukje “ketose”